Sarbatoarea Botezului Domnului in Patriarhia Romana - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2019 BISERICI.org

>

Noutăți în... e-mail!

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

Sărbătoarea Botezului Domnului în Patriarhia Română

[2015-01-07]
Biserica Ortodoxă sărbătorește la 6 ianuarie 2014 Botezul Domnului. Sărbătoarea amintește de Botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos și de recunoașterea Lui ca Mesia de către Sfântul Ioan Botezătorul. Praznicul se mai numește „Epifania” sau „Teofania”, adică Arătarea Domnului. La Sfânta Liturghie din ziua sărbătorii Botezului Domnului a fost citită pericopa Evanghelică de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul 3, versetele de la 13 la 17: "În vremea aceea a venit Iisus din Galileea la Iordan, către Ioan, ca să fie botezat de el. Ioan însă Îl oprea, zicând: Eu am trebuință să fiu botezat de către Tine, și Tu vii la mine? Și răspunzând, Iisus a zis către el: Lasă acum, că așa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea. Atunci L-a lăsat. Iar după ce S-a botezat Iisus, în clipa când ieșea din apă, îndată cerurile s-au deschis și Ioan a văzut Duhul lui Dumnezeu pogorând-Se ca un porumbel și venind peste El. Și iată, un glas din ceruri care a zis: Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit".
Praznicul Bobotezei pe Colina Bucuriei
Creștinii ortodocși au sărbătorit ieri, 6 ianuarie, Sfânta și Dumnezeiasca Arătare, Epifania sau Teofania, adică Botezul Domnului Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos în apele Iordanului. În toate locașurile de cult din țară și străinătate au fost săvârșite Sfânta Liturghie și slujba Sfințirii celei mari a apei, adică Agheasma Mare. Slujba Sfințirii celei mari a apei ne aduce aminte de Botezul Domnului în Iordan, când s-au deschis cerurile și S-a arătat Sfânta Treime, dar și de botezul nostru, când am fost botezați în numele și iubirea Preasfintei Treimi.
La Catedrala Patriarhală, numeroși credincioși bucureșteni au participat la Sfânta Liturghie și slujba Sfințirii celei mari a apei, care au fost săvârșite de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurați de soborul de slujitori al Catedralei Patriarhale.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că pericopa evanghelică citită în cadrul slujbei ne arată adevărul mare și mântuitor al faptului că Iisus este Fiul lui Dumnezeu Cel Veșnic, și nu fiul lui Iosif din Nazaret, motiv pentru care și Evanghelia acestui praznic se încheie cu mărturisirea Tatălui Ceresc: „Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit“. Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a mai explicat că la Iordan au avut loc două lucrări: prima lucrare a fost Botezul Domnului de către Sfântul Ioan Botezătorul, nu pentru că Mântuitorul Iisus Hristos ar fi avut nevoie de iertarea păcatelor sau de pocăință, ci pentru a se împlini planul de mântuire al lui Dumnezeu, iar a doua lucrare a constituit-o deschiderea cerurilor, glasul Tatălui Ceresc și venirea Duhului Sfânt în chip de porumbel, adică Arătarea, Epifania sau Teofania Preasfintei Treimi.
Botezul Domnului în Iordan și Arătarea Preasfintei Treimi, a arătat Patriarhul Bisericii noastre, sunt temelia botezului creștin, pe care noi îl facem în numele și prezența iubitoare și sfințitoare a Preasfintei Treimi. „La botez, noi primim harul Preasfintei Treimi și începutul unei alte vieți, și anume viața veșnică ca viață de iubire în comuniune cu Tatăl, Fiul și cu Duhul Sfânt. Această Taină mare a Botezului este pentru Biserică cea mai mare binecuvântare, fiindcă prin botez Biserica lui Hristos se întinde în spațiu, la toate popoarele, și în timp, de-a lungul generațiilor. Botezul pocăinței era doar o pregătire pentru botezul creștin. El pregătea pe oameni spre pocăință, însă botezul lui Ioan nu era în numele Preasfintei Treimi și nu oferea harul iertării păcatelor și al înfierii. Ceea ce este foarte important de reținut este că prin botez nu se dăruiește doar iertarea păcatelor, ci și înfierea omului în Dumnezeu Fiul prin lucrarea Duhului Sfânt. Când a zis: «Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit», Dumnezeu Tatăl a cuprins și umanitatea Fiului, nu numai dumnezeirea Lui, și prin aceasta ne-a cuprins și pe noi, pe toți, cei care ne botezăm în numele Preasfintei Treimi“, a precizat Preafericirea Sa.
Cerurile s-au deschis la Botezul Domnului de la Iordan, a mai spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, citându-l pe Sfântul Ioan Gură de Aur, pentru a înțelege fiecare creștin că și la botezul său s-au deschis cerurile, că Dumnezeu îl cheamă spre patria cea de sus și că-l înduplecă să nu aibă nimic în comun cu pământul. „Această deschidere a cerurilor la Botezul Mântuitorului se săvârșește și la botezul fiecărui prunc sau al fiecărui adult. La botezul fiecărui om care devine creștin se deschid cerurile și tainic Tatăl din ceruri spune: «Acesta este Fiul Meu Cel iubit». El adună la umanitatea lui Hristos pe toți cei care cred în Hristos; de aceea, în Evanghelia după Ioan spune și celor care cred în El, și celor care L-au primit că le-a dat puterea să se facă fii ai lui Dumnezeu, născuți prin lucrarea Duhului Sfânt. La botezul fiecărui prunc sau adult care se botează se deschid cerurile și primește, pe lângă iertarea păcatului strămoșeșc, iar dacă este adult și a păcatelor personale, harul înfierii, harul învierii sufletului din moartea păcatului ca pregătire în așteptare cu speranță pentru învierea trupului la învierea cea de obște“, a spus Patriarhul României.
Praznicul Botezului Domnului este o sărbătoare a binecuvântării și a bucuriei, fiindcă, a mai spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Dumnezeu ne iubește, sfințește și binecuvântează sufletele și trupurile noastre prin gustarea din apă sfințită, casele, grădinile și toate activitățile umane, dar și întreaga natură. „Când Hristos Domnul S-a născut în Betleem, steaua minunată care s-a arătat a sfințit cerurile, astrele și văzduhul. Prin nașterea Sa în peșteră a sfințit pământul și prin Botezul Său în apele Iordanului a sfințit apele. Astfel, natura sau creația întreagă este chemată la sfințire pentru că este lucrarea lui Dumnezeu spre binele oamenilor. Toată creația este făcută pentru om ca omul să poată trăi și să se poată pregăti în viața aceasta pământească pentru viața cerească veșnică. (…) Este o mare bucurie să ne aducem aminte că aceia care ne-am botezat în Hristos, în Hristos ne-am și îmbrăcat. Ce înseamnă «Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat»? Cum ne îmbrăcăm într-o persoană? Ne îmbrăcăm cu o haină, dar nu se obișnuiește să se spună că mă îmbrac în cineva. Aceasta trebuie înțeleasă ca o lucrare duhovnicească, și anume că suntem îmbrăcați în iubirea lui Hristos, suntem învăluiți în harul și lumina necreată a Preasfintei Treimi și că noi devenim interiori lui Hristos, iar Hristos devine interior nouă. Nu mai avem pe Hristos în față, ci pe Hristos în noi, prin Duhul Sfânt și noi nu mai trăim în afară de Hristos, ci în interiorul vieții lui Hristos. Hristos preia viața noastră ca să o sfințească și ne dăruiește viața Lui cea sfântă. Aceasta se realizează prin Botez, dar și prin Sfânta Euharistie. Când ne împărtășim cu Hristos, noi intrăm în iubirea lui Hristos, ne îmbrăcăm în iubirea, sfințenia, bunătatea și în lumina lui Hristos. Noi nu vedem cu ochii trupești, dar duhovnicește se vede că atunci când un copil este botezat se îmbracă într-o lumină a harului Preasfintei Treimi și devine interior iubirii Preasfintei Treimi. De aceea, în mod vizibil pentru ochii trupești i se dă o haină luminoasă copilului de pânză albă, care simbolizează haina luminoasă a harului nevăzut, dar real, în care se îmbracă cel nou botezat.“
Slujba Sfințirii celei mari a apei
După săvârșirea Sfintei Liturghii, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române împreună cu Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, înconjurați de soborul de slujitori, au săvârșit slujba Sfințirii celei mari a apei din pridvorul Reședinței Patriarhale. La finalul sfintei slujbe, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Agheasma Mare are o putere deosebită de binecuvântare, vindecare și sfințire. „Agheasma Mare, sau apa de la sărbătoarea Botezului Domnului, așa cum ne spun ecteniile pe care le-am ascultat, are putere sfințitoare a sufletului și a trupului, a caselor oamenilor, a fântânilor și a naturii înconjurătoare. De aceea, oamenii de la țară stropesc cu această apă sfințită nu numai locuințele, ci și toate casele din jur și, de asemenea, ogorul sau grădina. Apa aceasta, cu puterea ei sfințitoare, are și o putere vindecătoare de boli sufletești și trupești și vindecătoare de patimi, așa cum se spune în rugăciunile de la această sfântă și mare slujbă de Sfințire a apei, dar și putere de izgonire a duhurilor necurate sau diavolești. Prin folosirea acestei ape sfințite noi alungăm răutatea din sufletul nostru, dar și lucrarea diavolească, plină de răutate, viclenie, de încercare de a îndepărta pe om de Dumnezeu și de semenii lui. Această apă se ia dimineața pe nemâncate timp de opt zile, pentru că opt este cifra vieții veșnice.“
Slujba Sfințirii celei mari a apei ne aduce aminte nu numai de Botezul Domnului și de botezul fiecărui creștin, a mai explicat Patriarhul Bisericii noastre, ci și al poporului nostru român, care nu are o dată de încreștinare, precum este cazul bulgarilor sau al rușilor. „Ne rugăm lui Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți cei care ați venit azi aici și să vă dăruiască bucuria pe care a simțit-o Hristos Domnul când a fost mărturisit de Tatăl ca Fiu iubit și confirmat sau adeverit de Duhul Sfânt în chip de porumbel“, le-a transmis credincioșilor prezenți Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.
Ieșenii au sărbătorit Boboteaza la Mitropolie
Și în acest an, de praznicul Botezului Domnului, mii de credincioși ieșeni au înfruntat gerul pentru a participa la slujba Sfințirii celei Mari a Apei, oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan în fața Catedralei mitropolitane. La final, toți credincioșii prezenți au putut lua cu bucurie Agheasmă Mare, fiind pregătite în acest sens 12 căzi de lemn a câte 1000 de litri.
La 6 ianurie 2015 de sărbătoarea Botezului Domnului, aproape 2000 de credincioși ieșeni și-au îndreptat pașii spre Catedrala mitropolitană pentru a participa la slujba de Bobotează oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Înaltul ierarh, înconjurat de un ales sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, iar după citirea rugăciunii amvonului, întreg soborul slujitori a ieșit pe amplasamentul din fața Catedralei mitropolitane, în glasul clopotelor și al troparelor specifice praznicului Botezului Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, unde a fost săvârșită slujba Sfințirii celei Mari a Apei. Pentru sărbătoarea din acest an au fost pregătite 12 căzi de lemn a câte 1000 de litri.
În cuvântul de învățătură, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei i-a îndemnat pe cei prezenți să aibă o viață curată și să aibă drept călăuză în tot ceea ce fac pe Domnul și Mântuitorul Hristos: „Să avem viață curată, iubiți credincioși, în familie și în societate; să știm ce este bine și ce este rău, să trăim cu înțelepciune, cu dreptate și cu cucernicie. Să așteptăm cu nădejde arătarea slavei marelui Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, iar toți anii vieții noastre să fie așezați sub steagul credinței în Domnul. Cum spunea un mare duhovnic plecat de curând la Domnul: «Să nu căutăm soluții în altă parte pentru țară, pentru familie și pentr noi înșine decât în Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos»”.
La final, IPS Mitropolit Teofan i-a stropit cu apă sfințită pe credincioși.
Praznicul Bobotezei în cetatea Sibiului
Mulțimi de credincioși din Sibiu au participat la slujba de sfințire mare a apei, oficiată de Înaltpreasfințitul Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, pe o scenă amenajată în Piața Mare. La final, au fost împărțite peste 8000 de sticle cu aghiazmă mare, iar credincioșii au avut posibilitatea să primească apa sfințită pe tot parcursul zilei, din vasele pregătite pentru acest praznic.
Slujba de sfințire a apei a fost precedată de Sfânta Liturghie oficiată de IPS Mitropolit Laurențiu în Catedrala mitropolitană, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, din care au făcut parte slujitorii locașului de cult și cadre didactice de la Facultatea de Teologie Ortodox㠄Sfântul Andrei Șaguna“.
Încă din ajunul Bobotezei, preoții Catedralei mitropolitane au pregătit vase cu aghiazmă mare pentru a fi împărțită credincioșilor veniți în număr mare să se roage la Sfânta Liturghie a praznicului cunoscut sub denumirile de „Epifanie“ și „Teofanie“. Ca de fiecare dată la marile sărbători, la Sfânta Liturghie au fost prezenți oaspeți și oficialități locale și județene, iar mulțimi de credincioși s-au împărtășit cu Trupul și Sângele Mântuitorului Iisus Hristos.
După Sfânta Liturghie, IPS Mitropolit Laurențiu împreună cu soborul slujitor au mers în procesiune spre locul pregătit pentru oficierea slujbei de sfințire a apei. Credincioșii au participat în număr mare la procesiunea de la Catedrala mitropolitană spre Piața Mare, cântând alături de sobor troparul Bobotezei și alte cântări specifice acestui mare praznic al creștinătății.
Pe scena din Piața Mare au oficiat, alături de IPS Mitropolit Laurențiu, și Preasfințitul Andrei Făgărășanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, protopopul de Sibiu, Ioan Coșa și toți preoții de la bisericile din oraș și împrejurimi, care au adus cu ei în procesiune mulțimi de credincioși din parohii, veniți să participe la slujba de sfințire a apei, după ce au primit har și binecuvântare la Sfânta Liturghie săvârșită în locașurile de cult din cetatea transilvană. Răspunsurile liturgice au fost date de corala „Timotei Popovici“ a Catedralei mitropolitane, dirijată de diac. asist. univ. dr. Dan Streza.
Au fost prezente la slujba religioasă oficialități, între care prefectul Ovidiu Sitterli, reprezentanții Consiliului Județean și Primăriei Sibiu, precum și alte oficialități și oaspeți.
Pentru mulțimile de credincioși venite în Piața Mare au fost pregătite 8000 de sticle cu apă sfințită, iar din mai multe vase de mari dimensiuni s-a împărțit aghiazma mare tuturor celor care au dorit să ducă acasă această materie sfințită pentru binecuvântarea caselor, pentru sănătate trupească și curățire sufletească.
În ciuda frigului și a ninsorii, credincioșii au umplut Piața Mare a orașului și s-au rugat împreună cu soborul slujitor pentru ca harul Preasfintei Treimi să coboare peste apă și să o sfințească, aducând prin aceasta curățire sufletească și sănătate trupească.
Descoperirea Preasfintei Treimi
La finalul slujbei religioase, IPS Mitropolit Laurențiu a vorbit despre praznicul Bobotezei, o sărbătoare prin care retrăim momentul sfânt al descoperirii Sfintei Treimi la botezul Domnului în râul Iordanului.
„Am încheiat acum ceea ce în Sfânta Liturghie ni s-a descoperit. Fiecare liturghie actualizează sărbătoarea respectivă, iar acum ea se încheie prin această proclamare, prin această imagine iconică a Preasfintei Treimi. Mintea noastră nu poate să priceapă cum Dumnezeu este Unul în Ființă și Întreit în Persoane. Avem prima descoperire în Noul Testament tocmai la Botezul Domnului. Fiul lui Dumnezeu a venit să primească botezul de la Ioan, în numele tuturor ființelor umane, pentru că El a luat un trup al tuturor oamenilor și botezul pocăinței l-a făcut pentru noi, în vederea iertării păcatelor noastre. El a venit pentru că a fost proorocit să fie descoperit omenirii de către Ioan Botezătorul, ultimul dintre prooroci. De aceea, El a proorocit că «Cel ce vine după mine este mai mare decât mine» și că «Acestuia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintelor Sale», precum și că «Eu vă botez cu apă spre iertarea păcatelor, dar Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt și foc»“, a spus ierarhul.
„Putere în credința noastră“
În continuarea cuvântului de învățătură, Înaltpreasfințitul Mitropolit Laurențiu a vorbit despre lucrarea sfințitoare a aghiazmei mari în viețile credincioșilor care gustă din ea cu multă credință și nădejde în ajutorul ceresc. Ierarhul a explicat credincioșilor roadele duhovnicești ale acestei lucrări, aghiazma mare fiind mult mai mult decât o materie care aduce ocrotire sufletească.
„Ne-am rugat ca Duhul Sfânt să vină ca în ziua Botezului și apa aceasta care a fost creată de Dumnezeu ca element ce susține viața, apa care are calitatea de a curăți toată murdăria vieții, ea să devină acum, prin înrâurirea Duhului Sfânt, apă purtătoare de viață, apă care să ne schimbe viața noastră, care să ne binecuvânteze casele și agoniseala, dar nu doar sub formă de protecție. De foarte multe ori, când ne rugăm, cerem ocrotire de la Dumnezeu. Dumnezeu vrea mult mai mult, El vrea să ni se dăruiască total dacă ne dăruim noi Lui în totalitatea ființei noastre. De aceea, cei care sunt stropiți acum cu apa sfințită sunt protejați de orice uneltire a diavolului, casele noastre sunt binecuvântate, dar mai presus de toate, luând și gustând din această apă, harul lui Dumnezeu rămâne în noi, lucrează în noi, devine pentru noi mult mai mult decât o simplă ocrotire. Devine o forță, o putere în credința noastră. Iată cum mărturisim că apa aceasta din ziua Bobotezei, când S-a atins Creatorul de creatură, primește har, își schimbă finalitatea și își păstrează sfințenia până la anul viitor“, a spus Părintele Mitropolit.
După cuvântul de învățătură, IPS Mitropolit Laurențiu a stropit cu apă sfințită mulțimile de credincioși, iar preoții au împărțit sticlele cu aghiazmă mare și i-au ajutat să primească din materia sfințită în vasele de mari dimensiuni pregătite în Piața Mare. Sărbătoarea s-a încheiat cu procesiunea spre Catedrala mitropolitană. Pe tot parcursul zilei, în curtea Catedralei mitropolitane, credincioșii au avut posibilitatea să primească aghiazmă mare din mai multe vase.
Praznicul Bobotezei, la Catedrala Mitropolitană din Cluj
Mii de clujeni au participat la Liturghia oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Andrei în Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca, de Praznicul Bobotezei. Înaltpreasfinția Sa a condus slujba la care a participat un numeors sobor de preoți și diaconi și pe parcursul căreia s-au oficiat și două hirotonii, întru diacon și preot. La finalul Sfintei Liturghii, pe amplasamentul din fața Catedralei, Înaltpreasfințitul Andrei a săvârșit slujba Aghiazmei Mari. Cu acest prilej au fost pregătite 15. 000 de sticle, care au fost sfințite și împărțite apoi, credincioșilor prezenți, după cum informează radiorenasterea.ro.
Importanța Praznicului Botezului Domnului
La Praznicul Bobotezei, Mitropolitul Clujului a enumerate în cuvântul de învățătură trei motive pentru care Boboteaza este o sărbătoare foarte importantă: „Un motiv al faptului că sărbătoarea Bobotezei este foarte mare, este faptul că la Bobotează se împlinește dreptatea. Un al doilea este că la Bobotează se descoperă Sfânta Treime. De aceea și troparul sărbătorii de astăzi pe care îl rostim de nenumărate ori spune același lucru, că astăzi ni se descoperă, ni se arată, ni se revelează Sfânta Treime. În al treilea rând, are loc un act de regenerare cosmică, începând cu omul și continuând cu întreaga creație. Cu apele se sfințește firea, care devine vehicul purtător de Duh”.
Mulți clujeni au declarat că păstrează obiceiul de a lua pe stomacul gol Agheazmă Mare, în cele 8 zile după Praznicul Botezului Domnului, asa cum este rânduiala.
Praznicul Bobotezei la Catedrala mitropolitană din Craiova
Ca în fiecare an de sărbătoarea Botezului Domnului, sute de credincioși din toate cartierele Cetății Băniei au venit la Catedrala mitropolitan㠄Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir”. La ceas de aleasă sărbătoare, Sfânta Liturghie și slujba de sfințire a Agheasmei Mari au fost săvârșite de Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, înconjurat de un numeros sobor de preoți și diaconi, după cum a precizat Diacon Gheorghe Cioiu.
La finalul Sfintei Liturghii, Mitropolitul Olteniei a vorbit celor prezenți despre semnificația teologică a praznicului. „Astăzi sărbătorim arătarea lui Dumnezeu în treime lăudat, sărbătorim Botezul Domnului care este începutul și desăvârșirea Botezului nostru. Pentru că, prin Cruce și Înviere, Mântuitorul Iisus Hristos a adus jertfă de bună mireasmă Tatălui ceresc, atunci când S-a înălțat la ceruri, ridicându-ne și pe noi din moarte și stricăciune pentru a moșteni Împărăția cerurilor. De asemenea. primim apă sfințită, Aghiazma Mare, deoarece astăzi este ziua în care se sfințește întreaga creație, întreaga noastră viață. Căci în această zi Dumnezeu deschide cerurile și revarsă harul Său prin trimiterea Sfântului Duh care ne reamintește cum <<Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor>>(Facere 1, 2) la începutul creației. Sfântul Duh care, de data aceasta, rămâne permanent în viața noastră, așa cum ne asigură însuși Mântuitorul: << Eu sunt cu voi in toate zilele, până la sfârșitul veacului>>(Matei 28, 20). Așadar, Sfânta Aghiasmă este sfințită prin pogorârea Sfântului Duh, așa cum cerem la rugăciune: <<Și acum, Atotputernice Doamne, trimite pe Prea Sfântul Tău Duh care sfințește toate și sfințește apa aceasta>>. Este minunea dar și bucuria Bisericii noastre, este iubirea negrăită a lui Dumnezeu care ne dă mărturie despre prezența Sa în viața noastră. Căci, spre deosebire de apa obișnuită, apa aceasta nu se strică. O numim Agheasma Mare și cu ajutorul ei sfințim tot ceea ce ne înconjoară; case, icoane, biserici. Și ce probă mai mare ne-am dori pentru ca să ne întărim și mai mult în credință decât Sfânta Aghiasmă? Este aceasta lucrarea lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt, o certitudine că Biserica noastră este cu adevărat purtătoare de Duh Sfânt, una sfântă, sobornicească și apostolească”, a spus IPS Irineu.
După Sfânta Liturghie, IPS Irineu, însoțit de soborul de preoți și diaconi, a mers în fața catedralei chiriarhale unde, pe podiumul special amenajat, a oficiat sfințirea Agheasmei celei Mare. Aici au fost așezate încă de luni seara, mai multe vase cu apă curată care a fost sfințită de IPS Părinte Mitropolit și împărțită apoi credincioșilor prezenți.
Slujba Bobotezei la Catedrala Mitropolitană din Timișoara
Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului a slujit de sărbătoarea Botezului Domnului nostru Iisus Hristos la Catedrala mitropolitan㠄Sfinții Trei Ierarhi” din Timișoara. Înaltpreasfinția Sa a oficiat Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie și Slujba Aghiasmei celei Mari. După Sfințirea Mare a Apei, Chiriarhul a binecuvântat credincioșii, stropindu-i cu apă sfințită, mergând prin mijlocul lor, până la ieșirea din sfântul lăcaș, unde i-a binecuvântat pe toți cei aflați pe treptele catedralei, a precizat George Giurgiu.
La final preoții slujitori au împărțit credincioșilor prezenți Agheasma cea Mare, administrația catedralei pregătind în acest an vase cu o capacitate de peste 3000 de litri de apă.
În cuvântul de învățătură adresat celor prezenți, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ioan a vorbit despre tainele duhovnicești ale acestui mare praznic, ce deschide începutul propovăduirii Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În acest sens, Mitropolitul Banatului a subliniat semnificația afundării Mântuitorului Hristos în apele Iordanului, ca simbol al curățirii păcatelor întregii firi omenești, El Însuși fiind fără de păcat, act de smerenie profundă a Fiului lui Dumnezeu, la care participă întreaga Sfântă Treime. De asemenea, Înaltpreasfinția Sa a vorbit despre puterea sfințitoare a Aghiasmei celei Mari, ca apă purtătoare de Har, pe care credincioșii o consumă timp de opt zile după praznicul Botezului Domnului și o întrebuințează în familiile și gospodăriile lor potrivit rânduielilor bisericești.
Praznicul Bobotezei la Catedrala Mitropolitană din Nürnberg
Sărbătoarea Botezului Domnului, o zi de mare importanță atât în Biserica Ortodoxă, cât și în tradiția poporului nostru, a fost întâmpinată de credincioșii români din Nürnberg prin participarea în număr mare la Sfânta Liturghie arhierească, săvârșită de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Serafim, înconjurat de slujitorii Catedralei Mitropolitane „Sf. Mare Mucenic Dimitrie”, a precizat Ierodiacon Ioan Popoiu.
Înaltpreasfinția Sa a ținut un cuvânt de învățătură, explicând importanța teologică a momentului Botezului Domnului, așa cum se relatează în Evanghelia zilei (Matei 3, 13-17), din care înțelegem motivul pentru care sărbătoarea mai este cunoscută și sub numele de „Teofanie” sau ”Epifanie”, adic㠔Arătarea Domnului”, în cele trei Persoane ale Sfintei Treimi. Coborârea Sfântului Duh în chip de porumbel și glasul Tatălui din ceruri, vestind pe Fiul cel iubit, ne face cunoscută iubirea din sânul Sfintei Treimi, care este model pentru toți credincioșii. Iubirea dumnezeiască este urmată de credincioși atunci când sunt împlinite poruncile Bisericii; dimpotrivă, orice păcat înseamnă un atentat împotriva dragostei, o părăsire a idealului dumnezeiesc al unirii tuturor. La momentul euharistic, mulți credincioși s-au împărtășit cu Sfintele Taine.
Înainte de încheierea Sfintei Liturghii, slujitorii au pornit în procesiune, săvârșind în fața troiței din curtea Mitropoliei, în prezența câtorva sute de credincioși, slujba de sfințire a apei, numită și „rânduiala Aghesmei Mari”. După ce au fost sfințiți prin stropirea cu apă sfințită, cei de față au primit Aghiasma cea mare, din care vor gusta în următoarele zile și pe care o vor folosi, potrivit învățăturii Bisericii, în momentele importante ale vieții.
Botezul Domnului la Paris
Câteva sute de creștini ortodocși români, dar și francezi, s-au adunat marți 06 ianuarie 2015 la Catedrala Sfinții Arhangheli Mihail, Gavriil și Rafail din Paris, pentru a sărbători Botezul Domnului.
Sfânta Liturghie arhierească a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Mitropolit Iosif, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
După sfințirea mare a apei în catedrală, comunitatea s-a deplasat în procesiune pe malurile Senei, pentru a o binecuvânta, dupa cum este deja obiceiul de mai bine de 7 ani în capitala Franței.
Cu ocazia sărbătorii Botezului Domnului, marți, 6 ianuarie 2015, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei, însoțit de un sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta Liturghie la Catedrala din Târgoviște, în prezența a numeroși credincioși La finalul ceremonialului liturgic, Înaltpreasfinția Sa a oficiat slujba Aghiazmei celei mari, pe esplanada din fața sfântului locaș.
În cuvântul rostit la finalul sfintei slujbe, după cum aflăm de la Biroul de Presă al Arhiepiscopiei Târgoviște, Înaltul Ierarh a evidențiat semnificația duhovnicească și misionară a sărbătorii Botezului Domnului, una din etapele cele mai de seamă ale operei răscumpărătoare a Fiului lui Dumnezeu Întrupat, care are în centrul ei momentul în care, în mod public, Domnul Iisus Hristos a luat, în chip real, asupra Sa păcatele lumii, oferindu-ne certitudinea că El este cu adevărat Mântuitotul nostru și al lumii, care ne îndeamnă în permanență la convertirea noastră și a celor de lângă noi.
Zece mii de oameni la slujba de la Constanța
Peste 10.000 de oameni au participat, pe Faleza Cazinoului din Constanța, la slujba Aghesmei Mari. După Sfânta Liturghie oficiată în Catedrala arhiepiscopal㠓Sfinții Petru și Pavel”, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, alături de credincioși, preoți și diaconi au însoțit spre Mare carele trase de boi care au purtat butoaiele cu apă, informează TRINITAS TV.
Pe o scenă amplasată pe Faleză, ierarhul a oficiat slujba sfințirii celei mari a apei.
Lângă scenă au fost așezate cele 130.000 de sticle de Agheasmă Mare, sfințită în Ajunul Bobotezei, și o cruce mare de gheață.
În continuare, ierarhul Tomisului a mers cu barca pe mare, unde, după tradiție, a aruncat trei cruci în apă. Crucile au fost recuperate de tinerii îmbrăcați în costume de scafandru.
Carele cu apă sfințită au mers pe străzile Constanței iar credincioșii au putut lua agheasmă.
Ziua de Bobotează la Suceava
La Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava a fost oficiată ieri, 6 ianuarie 2014, Sfânta Liturghie de către IPS Părinte Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților. La final, Înaltpreasfinția Sa a săvârșit, potrivit rânduielii, slujba Sfințirii celei Mari a Apei în incinta așezământului monahal, în fata paraclisului. Răspunsurile liturgice au fost date de corul mănăstirii, condus de pr. prof. Lucian Tablan-Popescu. Cântarea „Kirie Eleison” a fost intonata de trei ori de toți credincioșii participanți la marea sărbătoare.
În cuvântul de învățătură, ierarhul a vorbit despre importanța sărbătorii împărătești a Botezului Domnului, cât și despre implicațiile pe care acest eveniment le are în viața noastră de zi cu zi , în drumul spre desăvârșire: „Dumnezeu-Fiul primește botezul de la Ioan; Dumnezeu- Duhul Sfânt se pogoară în chip de porumbel; Dumnezeu-Tatăl glăsuiește «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit». Dumnezeu Unul în ființă și întreit în persoane se arată la apele Iordanului când Mântuitorul primește botezul, care nu este botezul din Vechiul Testament, ci unul special. Prin botezul creștin, noi primim harul Sfântului Duh și iertarea păcatelor”.
Ca la fiecare slujbă de Bobotează, troparul praznicului „În Iordan botezându-Te Tu Doamne” a răsunat ieri din curțile tuturor bisericilor din municipiul Suceava, credincioșii luând cu bucurie la casele lor agheazma mare.
Zi de sărbătoare la Râmnicu Vâlcea
La Catedrala arhiepiscopal㠄Sfântul Nicolae” din Râmnicu Vâlcea, Sfânta Liturghie de Bobotează a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, și Preasfințitul Părinte Emilian Lovișteanul, Episcop-vicar al Eparhiei, informează TRINITAS TV.
În continuare, cei doi ierarhi au oficiat în fața Catedralei arhiepiscopale slujba Aghesmei Mari.
La final, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Varsanufie și Preasfințitul Părinte Emilian Lovișteanul i-au binecuvântat cu Agheasmă Mare pe cei prezenți.
”Botezul Domnului”, la Catedrala Arhiepiscopală din Roman
Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, a oficiat Dumnezeiasca Liturghie și Sfințirea cea Mare a Apei la Catedrala Arhiepiscopal㠔Sf. Cuv. Parascheva” din Roman.
”Epifania” sau ”Teofania”, sărbătoarea ce amintește de Botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos și de recunoașterea Lui ca Mesia de către Sfântul Ioan Botezătorul, a fost serbată cu aleasă bucurie la Catedrala Arhiepiscopal㠔Sf. Cuv. Parascheva” din Roman. Slujba Dumnezeieștii Liturghii din ziua praznicului împărătesc a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, înconjurat de preoți și diaconi, slujitori ai Catedralei arhiepiscopale.
În cuvântul de învățătură rostit, potrvit epr.ro, Înaltpreasfinția Sa a explicat semnificațiile teologico-dogmatice din Sfânta Evanghelie rostită cu acest prilej. După rugăciunea Amvonului, conform rânduielii, soborul slujitor a ieșit din sfântul locaș la scena special amenajată în curtea Catedralei, iar Întâistătătorul Eparhiei a oficiat Sfințirea cea Mare a Apei, stropind cu agheasmă și binecuvântând pe toți credincioșii prezenți.
Praznicul Botezului Domnului la Catedrala arhiepiscopală din Buzău
Praznicul Botezului Domnului a fost cinstit, marți, 6 ianuarie 2015, la Catedrala arhiepiscopal㠄Înălțarea Domnului“ din Buzău, de un număr însemnat de credincioși. Sfânta Liturghie a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, împreună cu un sobor de slujitori – preoți și diaconi. Ierarhul a săvârșit Sfințirea cea Mare a Apei în aghiasmatarul din incinta locașului de cult, a precizat Dragoș Olteanu.
În cuvântul părintesc de învățătură, Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian a vorbit despre marele praznic al Teofaniei și despre darurile duhovnicești aduse de apa sfințită în această zi.
„Cu prilejul Botezului Mântuitorului Iisus Hristos în râul Iordan, s-au deschis cerurile și S-a descoperit Sfânta Treime, pentru prima dată [...]. În mod desăvârșit, Sfânta Treime nu Se descoperise până atunci cu cele trei Persoane ale Sale: Tatăl, Care L-a mărturisit pe Fiul, aflat în repejunile Iordanului, și Duhul Sfânt, Care S-a pogorât în chip ca de porumbel și a luminat pe toți cei prezenți [...]. Praznicul de astăzi al Botezului Domnului ne duce cu mintea pe fiecare dintre noi la botezul primit în pruncie, atunci când am fost afundați în apa sfințită, prin pogorârea Duhului Sfânt, și ne-am îngropat împreună cu Hristos, iar în momentul în care am ieșit din cristelniță, prin mâinile preotului, am devenit oameni noi, adică fii ai lui Dumnezeu după har“, a precizat Chiriarhul Buzăului și Vrancei.
În curtea Catedralei arhiepiscopale, au fost pregătite încă din ajun patru vase de mari dimensiuni, din care toți cei prezenți au avut posibilitatea să ia Aghiasmă Mare.
Praznicul Bobotezei la Curtea de Argeș
Sărbătoarea închinată Botezului Domnului Iisus Hristos a fost cinstită și în Eparhia Argeșului și Muscelului.Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a oficiat Sfânta Liturghie Arhierească în Catedrala Arhiepiscopală din municipiul Curtea de Argeș, împreună cu un sobor de preoți și diaconi.
În cuvântul de învățătură rostit cu această ocazie binecuvântată, Înaltpreasfinția Sa a pus la inima iubitorilor de Dumnezeu și Biserica Sa, că: “Deschis este astăzi cerul și din nou Duhul Sfânt se pogoară deasupra apelor și Dumnezeu Îl mărturisește pe Fiul Său. Dacă ar fi deschiși ochii noștri sufletești și dacă urechile noastre ar putea să audă glăsuirile îngerești, am vedea pe Fiul lui Dumnezeu stând printre noi și am auzi glasul lui Dumnezeu vestind dumnezeirea Mântuitorului lumii. Să ne rugăm neîncetat și să mulțumim permanent Sfintei Treimi pentru darul vieții și să orânduim viața noastră după Legea lui Hristos”.
Credincioșii veniți de la primele ore ale dimineții au așteptat, cu răbdare, momentul cel mai important: sfințirea Aghiasmei Mari. Slujba de sfințire a apei a fost oficiată de Chiriarhul Eparhiei în baldachinul din fața Catedralei Arhiepiscopale, fiind rostite rugăciunile de invocare a Duhului Sfânt.
Sărbătoarea Botezului Domnului și Sfințirea ce Mare a Apei în Arhiepiscopia Dunării de Jos
În ziua praznicului Botezului Domnului, în toate parohiile și mănăstirile Arhiepiscopiei Dunării de Jos a fost săvârșită Sfânta Liturghie, urmată de slujba Aghesmei celei Mari.
Sărbătoarea Botezului Domnului și deosebitele manifestări sprituale din jurul acesteia reprezintă o mărturie concretă a comuniunii dintre credincioșii Arhiepiscopiei din cele două mari centre municipale, Galați și Brăila.
De aceea, s-a consfințit obiceiul de a începe sfințirea apei Dunării la Brăila pentru ca, apoi, pe firul apelor, ierarhul să sosească în orașul de reședință, la cel mai semnificativ centru spiritual: biserica medievală Precista.
Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos a săvârșit slujba Sfintei Liturghii la Catedrala cu hramul „Nașterea Domnului“ din Brăila, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, în prezența autorităților locale, a trupelor militare de pe uscat și de pe ape, și a numeroși credincioși din municipiu.
După cuvântul de învățătură, ierarhul Dunării de Jos a ieșit pe esplanada catedralei unde a stropit cu agheasmă și a binecuvântat pe toți credincioșii prezenți.
Începând cu ora 11.00, în dangăt de clopote, precedați de fanfara militară, clerul și mulțimea de credincioși, având în frunte pe ierarhul lor, au pornit de la biserica reprezentativă a Brăilei, pe Calea Călărașilor, către faleza Dunării, unde, pe scena special amenajată a avut loc slujba Aghesmei celei Mari, urmată de tradiționala lansare a crucii în apele Dunării după care au sărit cinci tineri.
La ora 13.00, la kilometrul 0 al orașului Galați, în fața bisericii fortificate Precista de pe faleza Dunării, un sobor de preoți și o mare mulțime de credincioși l-au întâmpinat pe ierarhul Dunării de Jos, Înaltpreasfințitul Părinte Casian.
După slujba Aghesmei celei Mari și cuvîntul de învățătură, toată atenția s-a îndreptat către Dunăre unde Înaltpreasfinția Sa a aruncat în apă crucea de lemn, după care 10 tineri au sărit s-o prindă. Tradiția și credința poporului român spune că acela care va pescui crucea din ape va fi binecuvântat de Dumnezeu și îi va merge bine tot anul.
Anul acesta, Sfânta Cruce a fost scoasă din apele reci ale Dunării, pentru prima dată, de tânărul Lucian Butica, în vârstă de 25 de ani.
Totodată, ierarhul Dunării de Jos i-a felicitat pe toți cei care s-au aruncat în apele Dunării pentru a recupera Sfanta Cruce, dorindu-le multă sănătate și anul ce a început să le aducă multe roade sufletești și materiale.
La cele două evenimente au luat parte câteva mii de credincioși brăileni și gălățeni.
Praznicul Botezului Domnului în Arhiepiscopia Aradului
În ajunul marii sărbători a Botezului Domnului, Înaltpreasfințitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului, a oficiat slujba Aghesmei Mari la Mănăstirea ,,Sfântul Simion Stâlpnicul“ din municipiul Arad, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. În ziua de Bobotează, Înaltpreasfințitul Timotei a săvârșit Sfânta Liturghie și slujba Aghesmei Mari la Catedrala Arhiepiscopală ,,Sfânta Treime“ din Arad, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
La timpul cuvenit, Înaltpreasfinția Sa a rostit un bogat cuvânt de învățătură, sub titlul „Arătare dumnezeiască“, explicând, în lumina citirilor Apostolului și Evangheliei praznicului (Tit. 2-3, Matei 3), legătura dintre praznicul Nașterii și praznicul Botezului Domnului. Totodată, chiriarhul a explicat conținutul unor imne ale slujbei Aghesmei Mari, în sensul primirii de către credincioși a darurilor Sfântului Duh, revărsate peste întreaga făptură prin Botezul Mântuitorului sau Arătarea Sa în lume, Cuvântul lui Dumnezeu, Fiul Însuși, întărit prin glasul Părintelui Său și adeverit prin sălășluirea Sfântului Duh, prin care toate s-au făcut. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de către corul Catedralei Arhiepiscopale, sub conducerea diac. Laviniu Morariu. În încheiere, Înaltpreasfințitul Timotei a adresat credincioșilor prezenți în număr impresionant părintești binecuvântări și doriri de propășire materială și spirituală.
Praznicul Bobotezei în Episcopia Caransebeșului
În Ajunul Bobotezei, Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, s-a aflat în mijlocul obștii monahale și a credincioșilor de la Mănăstirea „Sfântul Ilie de la Izvor” Vasiova, din județul Caraș-Severin. Cu acest prilej, în paraclisul de iarnă al mănăstirii, chiriarhul înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia Praznicului, informează episcopiacaransebesului.ro.
După Sfânta Liturghie, ierarhul, preoții și obștea monahală alături de credincioși, au pornit în procesiune la izvorul de lângă mănăstire, unde s-a săvârșit Sfințirea cea Mare a Apei. La final, chiriarhul a binecuvântat pe toți credincioșii prezenți cu aghiasmă mare și a împărțit iconițe.
La Praznicul Botezului Domnului, Preasfințitul Părinte Lucian, a săvârșit, în Catedrala episcopală cu hramurile „Învierea Domnului” și „Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul” din Caransebeș, Sfânta Liturghie, fiind înconjurat de un numeros sobor de preoți și diaconi.
În cadrul Sfintei Liturghii, potrivit rânduielii bisericești, a fost oficiată slujba Sfințirii celei Mari a apei, sau Aghisma Mare, cum mai este cunoscută în popor. Anul acesta au fost pregătite peste 1500 de sticle de Aghiasmă Mare la Catedrala episcopală din Caransebeș.
„Ne-am bucurat la Praznicul Bobotezei de prezența multor credincioși, dornici să guste și să ducă la casele lor Aghiasma Mare, pe care să o păstreze cu multă evlavie și atunci când se roagă și postesc să guste din ea și bineînțeles să se roage pentru tămăduirea trupească și pentru iertarea păcatelor. Apa sfințită la Bobotează se numește Aghiasmă Mare pentru că se sfințește doar de două ori pe an, în ajun și în ziua Praznicului Botezului Domnului. Este o slujbă specială pentru că rugăciunile sunt cuprinzătoare, adresate Preasfintei Treimi și care cuprind o adevărată învățătură dogmatică, soteriologică și eclesiologică”, a arătat Preasfințitul Părinte Lucian.
La slujbă au participat tineri și copii, precum și sute de credincioși, Catedrala episcopală cu hramurile „Învierea Domnului” și „Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul” din Caransebeș dovedindu-se a fi și în acest an neîncăpătoare. La finalul Sfintei Liturghii credincioșii au primit, din partea slujitorilor, anaforă, iconițe cu Praznicul Botezului Domnului, precum și Aghiasma Mare, pentru curățirea sufletească și trupească.
Slujire arhierească la Marghita de Praznicul Botezului Domnului
La praznicul Bobotezei, Dumnezeiasca Arătare, marți, 6 ianuarie 2015, Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, s-a aflat la biserica cu hramul „Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul” din orașul bihorean Marghita, unde a săvârșit Sfânta Liturghie arhierească și Sfințirea cea Mare a Apei (Agheasma Mare), în sobor de preoți și diaconi, în prezența a numeroși credincioși marghiteni care au luat parte la sfintele slujbe din această zi de la cea mai veche bisericădin Marghita, întâmpinând cu multă bucurie pe Chiriarhul Oradiei, a precizat Pr. Cristian Rus.
În predica rostită după citirea pericopei evanghelice de la Sfântul Evanghelist Matei, Preasfințitul Părinte Sofronie a amintit principalele semnificații dogmatice ale praznicului Bobotezei, subliniind caracterul treimic al sărbătorii: „Sărbătoarea de astăzi, a Botezului Domnului sau a Bobotezei, după numele străvechi pe care îl are în neamul nostru românesc, este cunoscută în Biserica Ortodoxă și sub denumirea de sărbătoarea Dumnezeieștii Arătări sau, în limba greacă, a Teofaniei, iar în limba slavă Bogoiavlenie, pentru că în această zi, așa cum am ascultat din pericopa evanghelică ce s-a citit, de la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei, și la finalul căreia am auzit cu toții cum, după Botezul Domnului, când Mântuitorul Iisus Hristos a ieșit din apele Iordanului, Sfântul Prooroc și Înaintemergător și Botezător al Domnului, Ioan, a văzut cerurile deschise, pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu pogorându-Se în chip de porumbel peste Mântuitorul Iisus Hristos și a auzit un glas din ceruri: «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit».”
După Rugăciunea Amvonului din cadrul Sfintei Liturghii, Întâistătătorul Eparhiei Oradiei a oficiat Sfințirea cea Mare a Apei, Agheasma Mare, ce a devenit sfântă și sfințitoare, aducătoare de multă binecuvântare, de sănătatea sufletească și trupească, pentru toți cei care o iau cu credință. Apoi, Ierarhul a stropit cu apă sfințită lăcașul sfânt și pe toți cei de față.
Părintele Ioan Șugar, Protopopul Marghitei a adresat un cuvânt de bun venit Ierarhului, arătând că este o zi istorică pentru vechea biserică din Marghita, fiind pentru prima dată când un ierarh al Sfintei și de Dumnezeu păzitei Episcopii a Oradiei a sfințit Agheasma Mare în această biserică din Marghita.
Apoi, Părintele paroh Constantin Petru Filip a ținut să aducă prinosul de mulțumire al preoților și credincioșilor parohiei Marghita I pentru bucuria aleasă și frumosul dar pe care l-au primit, prin prezența și slujirea Chiriarhului Oradiei în biserica parohială, la marele praznic împărătesc al Bobotezei.
Preasfințitul Părinte Sofronie a încheiat șirul cuvântărilor rostite, exprimându-și bucuria de a se afla la biserica „Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul” din Marghita pentru sărbătorirea marelui praznic al Botezului Domnului. Ierarhul a chemat binecuvântarea Preasfintei Treimi peste țara noastră și peste întreaga lume, îndemnând la rugăciune către Atotputernicului Dumnezeu pentru pace, liniște și vremuri bune. De asemenea, fiind încă la începutul noului an civil 2015, Preasfinția Sa a adresat alese urări de ani mulți și binecuvântați, în sănătate și bucurie duhovnicească, tuturor dreptmăritorilor creștini din Marghita.
La final, toți credincioșii prezenți au gustat, după rânduială, și au luat la casele lor Agheasmă Mare.
Boboteaza în Portul Turnu Severin
Sute de oameni au participat și anul acesta la slujba de sfințire a Aghesmei Mari în Portul Turnu Severin. În mijlocul credincioșilor s-a aflat Preasfințitul Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei, informează TRINITAS TV.
Slujba de sfințire a Aghesmei Mari din Portul Turnu Severin a devenit o tradiție din 2004, de la reînființarea Episcopiei Severinului și Strehaiei.
Sărbătoarea Bobotezei la Călărași
Marți, 6 ianuarie 2015, praznicul Botezului Domnului Iisus Hristos, sau Boboteaza a fost sărbătorit la Biserica „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Călărași. Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfințitul Părinte Episcop Vincențiu, înconjurat de un ales sobor de preoți și diaconi.
În cuvântul de învățătură Preasfinția Sa a arătat importanța acestei sărbători a Botezului în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos și de vestirea Lui ca Mesia de către Sfântul Ioan Botezătorul.
După oficierea Sfintei Liturghii, Preasfinția Sa a săvârșit slujba de sfințirea a Apei, urmată de o procesiune în care Întâistătătorul Eparhiei noastre, soborul de preoți, mulțime de credincioși și autorități locale și centrale au pornit până pe malul Dunării, în Parcul Central al municipiului Călărași. Aici Preasfinția Sa a aruncat în apă crucea care a fost adusă la mal de cel mai vrednic dintre tinerii care s-au aruncat să o recupereze, primind binecuvântarea Preasfințitului Părinte Episcop Vincențiu.
Preasfinția Sa a cercetat obștea Mănăstirii Libertatea din județul Călărași.
Praznicul Botezului Domnului, la Giurgiu
La 6 ianuarie, când Biserica Ortodoxă sărbătorește Botezul Domnului sau Boboteaza, în Catedrala Episcopală din Giurgiu, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, informează episcopiagiurgiului.ro.
În cuvântul de învățătură, Preasfinția Sa a vorbit despre semnificația duhovnicească a Botezului Domnului Iisus care reprezintă dezvăluirea iubirii și bunăvoirii Părintelui Ceresc pentru Fiul cel iubit. Acest mare praznic împărătesc care se mai numește și „Arătarea Domnului", „Epifania" sau „Teofania", ne amintește tuturor de momentul când Mântuitorul Iisus Hristos a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul în apele Iordanului, prilej cu care s-a arătat lumii Sfânta Treime. Prin atingerea de „firea apelor" Iordanului, a arătat ierarhul nostru, Mântuitorul Hristos le-a sfințit, iar prin apa de acum, îi sfințește pe credincioși, deschizându-le ușa unui nou botez, cel al Noului Testament, al luminii, al harului mântuitor și al îndumnezeirii.
La final, Preasfinția Sa a dăruit Catedralei Episcopale din Giurgiu sfințitul veșmânt care a acoperit moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva. Sfântul odor a fost oferit Preasfințitului Părinte Episcop Ambrozie de către Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei.
După săvârșirea Sfintei Liturghii, mulțimea de credincioși, împreună cu Chiriarhul, cu preoți și diaconi de la toate bisericile din orașul Giurgiu, au pornit în procesiune din fața Catedralei Episcopale către canalul "Sfântul Gheorghe", unde, într-un loc special amenajat, Preasfințitul Părinte Ambrozie a săvârșit Slujba de sfințire a Aghesmei Mari. La final, potrivit tradiției, Preasfinția Sa a aruncat Sfânta Cruce în apa Dunării, iar unul dintre tinerii creștini prezenți a ridicat-o din apă, continuându-se, astfel, o datină ce dăinuie de veacuri în sufletul poporului nostru.
Ca în fiecare an la aceste manifestări închinate slăvitului Praznic al Botezului Domnului au participat mii de giurgiuveni pentru a primi binecuvântarea lui Dumnezeu ce se revarsă și sfințește apele și pentru a împlini tradițiile acestei sărbători. Totodată, au fost prezente oficialități județene și locale, care au ținut să ia parte la bucuria duhovnicească prilejuită de acest mare praznic al creștinătății.
Ziua de Bobotează în Portul Tulcea
La Tulcea oamenii au participat în număr mare la ceremoniile organizate de Bobotează în oraș. După Sfânta Liturghie de la Catedrala ”Sfântul Nicolae”, Preasfințitul Părinte Episcop Visarion, preoții și credincioșii au mers în procesiune până pe Faleza Dunării unde a fost oficiată slujba Aghesmei Mari, informează TRINITAS TV.
La final, ierarhul a aruncat cruce în apele Dunării. Aceasta a fost recuperată de unul dintre tinerii angajați ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență care au plonjat în apele reci.
Ierarhul a binecuvântat la final mulțimea credincioșilor cu crucea recuperată din apele Dunării.
Sărbătoarea Botezului Domnului la Biserica „Pogorârea Sfântului Duh” din Zalău
La sărbătoarea Botezului Domnului, marți, 6 ianuarie 2015, Preasfințitul Părinte Petroniu s-a aflat în mijlocul credincioșilor cartierului zălăuan Porolissum. La Sfânta Liturghie Preasfinția Sa a fost înconjurat de părinții slujitori ai acestui locaș de cult, Preacucernicul Părinte Claudiu Nechita, parohul bisericii și consilier social al Episcopiei Sălajului, Preacucernicul Părinte coslujitor Ioan Pop și Preacucernicul Părinte Adrian Mureșan, dar și Preacuviosul Părinte Arhimandrit Antonie Pința, exarul mănăstirilor din Episcopia Sălajului.
Potrivit rânduielii bisericești, la finalul Sfintei Liturghii a fost săvârșită sfințirea cea mare a apei, în prezența a numeroși credincioși prezenți la slujbă, în ciuda faptului că pentru toți angajații a fost zi lucrtoare. După săvârșirea slujbei, toți cei prezenți au fost stropiți cu aghiasmă mare, la ieșirea din biserică, de către Preasfințitul Părinte Petroniu și ceilalți preoți împreună slujitori.
În cuvântul de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a arătat faptul că în Vechiul Testament nu exista botezul, legământul dintre poporul ales și Dumnezeu făcându-se prin tăierea împrejur, care era pentru cei de parte bărbătească. Cel care a botezat pentru prima oară a fost Sfântul Ioan Botezătorul, însă el a venit să boteze prin botezul pocăinței. Rolul lui era nu de a ierta păcatele, aceasta făcându-se prin Hristos.
Încă de la alungarea primilor oameni din rai a fost făgăduit un Izbăvitor și tot Vechiul Testament, prin profețiile făcute, începând cu Moise, aminteau despre un Mântuitor.
Având Sfântul Ioan Botezătorul o autoritate atât de mare în acea vreme, oamenii l-au întrebat pe acesta dacă el este Hristosul? Prin răspunsul dat de Sfântul Ioan s-a arătat că oricâtă autoritate morală ar avea un om, față de Dumnezeu este nimic, fiindcă omul din nimic a fost adus în existență și atunci când păcătuiește se întoarce spre neantul din care a fost creat. Omul sporește în viață numai în comuniunea cu Dumnezeu, cu sfinții și cu Biserica.
Prin plinirea dreptății făcute în urma botezului Domnului de către Ioan Botezătorul s-au realizat de fapt toate profețiile Vechiului Testament, a mai arătat Preasfințitul Părinte Petroniu. Botezul Domnului este momentul în care întreaga Sfântă Treime se revelează: Tatăl grăind din cer, Fiul botezându-se în Iordan, iar Duhul Sfânt pogorându-se în chip de porumbel. De aceea, acest moment se mai numește Teofanie sau arătarea lui Dumnezeu. Acum Sfânta Treime este prezentă în mod fizic prin Fiul care este Dumnezeu și Om în același timp, prin glasul Tatălui auzit din cer și prin porumbelul, care era practic Duhul Sfânt prezent la Iordan.
Rolul Sfântului Ioan era acela de Înaintemergător, adică să pregătească evreii pentru a-L primi pe Hristos, și de Botezător, în același timp, pentru a arăta în lume cine este Iisus Hristos. Această întâlnire reflectă realizarea unor profeții din Vechiul Testament. În toată această perioadă a sărbătorilor de iarnă, în evangheliile citite la Sfânta Liturghie se arată câte o profeție din Vechiul Testament și împlinirea acestei profeții, Preasfințitul Părinte Petroniu dând exemple în acest sens.
La evenimentul botezului, Mântuitorul își face practic debutul în lume. După botez Mântuitorul se duce în pustie pentru a fi ispitit, fiind mânat de Duhul. Acest lucru se face pentru ca începutul activității să fie făcut prin post, prin asceză și după aceea să înceapă bătălia cu diavolul, după 40 de zile de ajun negru. Abia după ce l-a biruit pe vrăjmașul în pustiul Quarantaniei au venit îngerii și-I slujeau, Mântuitorul plecând după aceea, cu puterea Duhului, în Galileea să-și înceapă activitatea, unde și-a ales mai întâi Apostolii.
La persoana lui Iisus Hristos îndumnezeirea constă în faptul că Duhul Sfânt, care din veșnicie se odihnea asupra persoanei Fiului lui Dumnezeu, ca Dumnezeu, după înviere se odihnește și asupra firii umane a lui Iisus Hristos. Mântuitorul n-a fost trimis de Tatăl și părăsit în lume. Aceasta s-a întâmplat o singură dată pe cruce când a strigat Mântuitorul: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit? Acest lucru s-a întâmplat pentru faptul că Dumnezeu este viață și este izvorul vieții, așa încât era o contradicție între a fi viu și a fi mort și atunci, ca Om a fost părăsit de Dumnezeu pentru a muri, ca prin moarte să surpe pe cel ce avea stăpânire asupra morții, adică pe diavolul.
La finalul cuvântului de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat importanța praznicului Botezului Domnului și prin faptul că acum se săvârșește slujba Sfințirii cele mari a apei, arătând și modul cum trebuie să fie consumată aghiasma de către credincioși. Astfel, Preasfinția Sa a explicat faptul că prima dată se ia apa sfințită, întrucât ea este sfințită și doar apoi anafora, întrucât aceasta este doar binecuvântată.
Piatra de temelie a bisericii „Pogorârea Sfântului Duh” din cartierul Porolissum a fost sfințită la sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh din anul 2000, crucea ridicării acestei biserici fiindu-i încredințată Preacucernicului Părinte Alexandru Horvat. În anul 2004 Preasfințitul Părinte Petroniu a săvârșit slujba de binecuvântare a lucrărilor efectuate la noul locaș de cult, iar în anul 2009 a fost sfințită de către Preasfinția Sa și casa parohială. În urma trecerii fulgerătoare la Domnul a părintelui paroh Alexandru Horvat, la sfârșitul lunii iulie a anului 2014, Preasfințitul Părinte Petroniu a numit ca preot paroh pe Preacucernicul Părinte Claudiu Nechita, apropiat colaborator al părintelui Alexandru Horvat, în calitate de inspector în cadrul sectorului social-filantropic de la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului.
În prezent sunt în curs de finalizare lucrările de pictură din interiorul locașului de cult, nădăjduindu-se ca în perioada următoare biserica să fie târnosită.
Praznicul Botezului Domnului la Catedrala Episcopală din Deva
La 06 ianuarie 2015 Preasfințitul Părinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, a săvârșit Sfânta Liturghie la Catedrala Episcopală ,,Sfântul Ierarh Nicolae și Sfinții Apostoli Petru și Pavel'' din Deva, înconjurat de un ales sobor de preoți și diaconi.
În cuvântul de învățătură, ierarhul hunedorean, a vorbit credincioșilor prezenți despre ,,arătarea Preasfintei Treimi la râul Iordan și despre faptul că Dumnezeu Tatăl prin Fiul Său, Iisus Hristos, ne-a dăruit înfierea spre mântuirea noastră, alături de iertarea păcatelor''.
La final, soborul slujitor a ieșit în curtea Catedralei Episcopale unde Preasfințitul Părinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, a oficiat Sfințirea cea Mare a Apei.
Boboteaza la românii din Ungaria
Praznicul Împărătesc al Botezului Domnului, 6 ianuarie 2015, cunoscut în popor ca „Boboteaza,” este o zi de mare sărbătoare, așteptată cu multă bucurie sufletească și de către românii ortodocși din Ungaria.
Potrivit obiceiului, Preoții aparținând Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria merg în zilele premergătoare Praznicului pe la casele oamenilor cu Botezul, stropind gospodăriile acestora cu Agheasmă Mare și fiind așteptați de credincioși cu sufletele deschise și cu lumânare în mână, care în felul acesta, în duh de sărbătoare, primesc binecuvântarea pe care Biserica Dreptmăritoare Străbună o împarte la început de An Nou civil tuturor credincioșilor săi, informează Biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria.
Punctul culminat al Sărbătorii îl constituie Sfânta Liturghie din însăși Ziua Praznicului, la care credincioșii participă în număr mai mare, chiar dacă el cade cele mai multe ori peste săptămâna, pentru că la sfârșitul Sintei Liturghii în toate bisericile se face sfințirea Agheasmei Mari, pe care aceștia o primesc cu multă credință și bucurie, ca pe o mare binecuvântare din partea lui Dumnezeu și o păstrează pentru tot timpul anului ca pe un dar de mare preț.
Cu acest prilej, Preasfințitul Părinte Siluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria, a săvârșit Sfânta Liturghie și sfințirea Agheasmei Mari în Paraclisul Episcopal din Giula, după care a făcut sfințirea viețuitorilor, a birourilor administrative, a locașurilor de cult, chiliilor și tuturor clădirilor din incinta Reședinței Episcopale, la fel ca în fiecare an.
Și la slujbele săvârșite în cele două biserici ortodoxe românești din Giula, orașul care găzduiește atât Reședința Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria, cât și sediile principalelor instituții ale comunității istorice a românilor din Ungaria, au participat mulți credincioși, între care s-a numărat și Domnul Florin Trandafir Vasiloni, Consulul General al României la Giula.
În felul acesta, Praznicul Bobotezei și Sărbătoarea Soborului Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, care încheie practic seria Sfintelor Sărbători de iarnă, inaugurate de Nașterea Domnului, constituie și pentru românii din Ungaria nu doar un binecuvântat prilej de ales popas duhovnicesc la început de An Nou, ci și un mijloc concret de perpetuare a tradițiilor sfinte ale Poporului Român, care îi ajută la menținerea spiritualității ortodoxe și a identității naționale românești, în locurile rânduite lor spre viețuire de Pronia Divină.
Botezul Domnului la Sediul Eparhial de la Roma
Marți, 06 ianuarie 2015, la praznicul Botezul Domnului, Preasfințitul Părinte Episcop Siluan a săvârșit Sfânta Liturghie la Paraclisul Adormirea Maicii Domnului de la Sediul Eparhial.
După Sfânta Liturghie s-a făcut o procesiune în fața sediului Episcopiei și a avut loc slujba de sfințire a apei – Agheasma Mare.
La sfârșit toți credincioșii au luat binecuvântare și apă sfințită.
Praznicul Botezului Domnului la Marea Nordului
Marți, 6 ianuarie 2015, de Praznicul Botezului Domnului, Preasfințitul Părinte Episcop Macarie al Europei de Nord a săvârșit Sfânta Liturghie împreună cu un sobor de preoți și diaconi în biserica românească din orașul Göteborg, Suedia, după cum informează site-ul episcopiascandinavia.se.
În cadrul Liturghiei, s-a organizat o procesiune, cu prapori și icoane, în apropierea bisericii, pe țărmul Mării Nordului, unde credincioșii au fost binecuvântați cu Aghiasma Mare. Potrivit Tradiției ortodoxe, arhiereul a aruncat Sfânta Cruce în apă, fiind ridicată de George Bumbar, unul dintre cei șase tineri care au intrat în apa mării pentru aducerea Sfintei Cruci. Fiecare dintre cei șase voluntari care au împlinit această frumoasă rânduială, de a intra „în repejunile Iordanului Scandinav”, au primit din partea Preasfințitului Macarie mai multe daruri.
Ierarhul a arătat că aruncarea și scoaterea crucii din apă la Praznicul Botezului Domnului, semnifică intrarea și ieșirea lui Hristos din apa Iordanului pe care o sfințește cu propriul Său trup. Apa fiind seva universului și a tuturor elementelor cosmice, întregul univers primește sfințirea, după cum arată una dintre cântările praznicului: Hristos S-a botezat, El iese din apă și odată cu El, purifică lumea întreagă. Prin puterea credinței, a iubirii și evlaviei lor, cei care au intrat în apa mării pentru a ridica Crucea de Bobotează, simbolizează intrarea Apostolului Petru în Marea învolburată a Galileii pentru a se atinge de Hristos, Izvorul sfințirii și al bucuriei, a mai spus episcopul românilor din Europa de Nord.
În anii precedenți, Preasfințitul Episcop Macarie a participat de Praznicul Bobotezei la procesiunile de ridicare a Crucii în orașele suedeze de pe țărmul Mării Nordului, dar și în orașul norvegian Bergen la Marea Norvegiei și în Copenhaga, la Marea Baltică.
În după-amiaza sărbătorii Botezului Domnului, Preasfințitul Părinte Episcop Macarie a vizitat în Göteborg, mai mulți enoriași foarte bolnavi, aflați în spital sau la domiciliul lor, pe care i-a binecuvântat cu Aghiasma Mare.
Liturghie arhierească în parohia Solsona, filia Guissona
Marele praznic al Botezului Domnului a adunat mulțime de credincioși în biserica din localitatea Guissona, filie a parohiei ortodoxe române din Solsona. Aceștia au trăit bucuria duhovnicească de-al avea în mijlocul lor pe Preasfințitul Episcop Timotei, Episcopul Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și Portugaliei.
Sfânta Liturghie a fost săvârșita de Preasfințitul Timotei împreună cu Părintele Paroh Sfârlea Dan Aurelian, iar la finalul slujbei, conform rânduielii, a fost săvârșită Sfințirea Mare a Apei (Aghisma Mare), urmată de cuvântul de învățătură al Preasfinției Sale, care a subliniat împortanța acestei minunate zile precum și efectele binefăcătoare ale Aghiasmei pentru cei care o primesc cu credință.
Sărbătoare la parohia Iosefin
Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Ioan, Preasfințitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, a slujit de sărbătoarea Botezului Domnului la biserica „Nașterea Maicii Domnului” a parohiei Iosefin. Aici, Ierarhul a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie și Slujba Aghiasmei celei Mari, în prezența a numeroși enoriași, înconjurat de soborul slujitorilor acestei parohii.
Boboteaza la Catedrala episcopală din Baia Mare
La Baia Mare, în Catedrala episcopal㠄Sfânta Treime”, mii de oameni au participat în ziua praznicului Botezului Domnului la Sfânta Liturghie oficiată de Preasfințitul Părinte Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului. Pe esplanada locașului de cult, Preasfinția Sa a oficiat apoi, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, slujba de sfințire a apei, informează TRINITAS TV.
Anul acesta au fost pregătite pentru credincioșii băimăreni 5.000 de recipiente pentru Agheasmă Mare.

Sursa: www.Basilica.ro


Contor Accesări: 333, Ultimul acces: 2019-08-19 23:39:07