Arad :: Biserica Sarbeasca - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2024 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Biserici

Biserica Sârbească
Arad
 HARTA S   HARTA G   ADAUGĂ INFO   ADAUGĂ FOTO   ADAUGĂ MESAJ   FĂRĂ MESAJE 
Religie:Ortodox Sârb
Localitate:Arad
Județ:Arad
Adresa:piața Sârbească nr. 1
Cod poștal:310091
Telefon :NU deținem nr. de Telefon (al preotului sau parohiei)...
Adresă de e-mail :NU deținem adresa de e-mail...
Adrese utile:www.spc.rs, www.rastko.rs/rastko-ro/, www.primariaArad.ro, www.cjArad.ro, ar.prefectura.mai.gov.ro
Hram:Sf. Ap. Petru și Pavel
Stil arhitectonic:Baroc
Detalii:Biserica realizata in stilul barocului timpuriu, a fost construita intre anii 1698-1702. In anul 1790 biserica a fost restaurata. Turnul bisericii, construit din placi de blonz, este realizat in stil rococo. In varful turnului se afla o cruce care a fost fixata pe un glob.
Alte informații:Biserica, considerata cea mai veche cladire din Arad, a fost intemeiata de capitanul Jovan Popovic Tekelija (Iovan Popovici Techelia) , intre anii 1698 si 1702, pentru familiile granicerilor sarbi (conform documentelor 300 pedestrasi si 200 calareti) stabiliti aici impreuna cu familiile lor. Pana la terminarea constructiei bisericii, comunitatea a folosit capela din lemn, cu hramul Sfantul Nicolae, aflat la o distanta de doar cateva strazi de aceasta (pe actuala strada Ceaikovski) . Cladirea capelei a disparut probabil intr-un incendiu in 1707 sau 1708, cand orasul a fost asediat de trupele curutilor. La construirea bisericii noi, cu hramul Sfintii Apostoli Petru si Pavel, s-au utilizat si pietrele constructiilor medievale demolate de pe amplasament. Forma actuala a bisericii dateaza din perioada anilor 1790-1822, cand stranepotul fondatorului, Sava Tekelija (dupa cum prezinta si autobiografia sa) a suprainaltat turnul cu mesteri din Rusia, donand 200 de taleri dubli de aur, numai pentru poleirea cu aur a globului si a crucii din varful turnului.
Iconostasul precedent al bisericii a fost pictat in 1772, de renumitul pictor aradean Stefan Teneki (Stefan Tenetchi) , fiind insa indepartat in anii saizeci ai secolului al XIX-lea si a vandut bisericii din Fiscut (jud. Arad) , unde s-a pastrat pana in zilele noastre. Noul iconostas al bisericii sarbesti a fost sculptat de Mihajlo Janic (Mihailo Ianici) si pictat de Nikola Alexic (Nicola Alexici) . Tot el a pictat si frescele pe suprafata boltilor. Stranele bisericii au fost decorate de Stevan Alexic (Stefan Alexici) . Pictura interioara a bisericii a fost restaurata in perioada1902-1903 de catre Stevan Alexic, nepotul lui Nikola Alexic, care a repictat in mare parte aceste suprafete. Restaurarea recenta a avut loc in perioada 2002-2008. Cimitirul din jurul bisericii a fost desfiintat, cele mai insemnate pietre funerare au fost inzidite in peretii cladirii, respectiv in jurul acestuia, printre altele si cea a lui Sava Arsic (Sava Arsici) , fostul primar al Aradului. In cripta din naosul bisericii este inmormantat marle protector al comunitatii sarbesti Sava Tekelija si inaintasii sai pe linie masculina, iar femeile din familia Tekelija sunt inmormantate in pronaos.
In vecinatatea bisericii a fost construit la inceputul secolului XX, asa numitul palat sarbesc, cladire proiectata de arhitectul Emil Tabakovits in stil secession, sediul parohiei sarbe aradene.
Biserica sarba ortodoxa, cu hramul Sfintii Apostoli Petru si Pavel, a fost ridicata in partea estica a oarsului denumita Civitas Rasciana, dupa populatia de nationalitate sarba, care locuia aici. Cladirea cu un naos dreptunghiular, se incheie spre est cu absida semicirculara a altarului. Deasupra fatadei vestice, se ridica un turn zvelt, sub care se afla intrarea principala in biserica, iar intrarile laturilor sud si nord sunt precedate de mici porticuri.
Ritmul domal si uniform, de factura neoclasica, a fatadelor cladirii este asigurat de pilastrii amplasati in interaxul golurilor. Fatada vestica este divizata de patru pilastri, axa centrala este putin proeminenta planului general al peretilor, fiind flancat de alti doi pilastri cu capiteluri ionice poleite, de pe care atarna ghirlande, caracteristice limbajului stilistic neoclasicism. Registru inferior al fatadei se incheie cu un antablament de structura clasica cu metope si triglife in dreptul pilastrilor. Deasupra antablamentului, turnul este flancat de frontoane arcuite, colturile sunt marcate de bosaje, iar in centrul fatadei turnului se afla o fereastra circulara inconjurata de o ghirlanda subtire. Acest nivel se incheie cu o cornisa puternica, care pe turn este urmata de un camp de motive inelare si de un brau, pana sub nivelul clopotului. Toate cele patru fatade ale turnului, la acest nivel sunt strapunse de goluri cu inchidere semicirculara si jaluzele, avand chenare tencuite si ornamentate neoclasiciste deasupra, colturile turnului fiind marcate de pilsatrii cu capiteluri ionice. Registrul clopotului, este urmat de cel al orologiului, cu cate un cadran pe fiecare latura, incheiat cu o cornisa profilata, al carui traseu urmareste semicercul superior al cadranelor. Coiful din tabla de cupru, este penetrat de goluri semicirculare cu jaluzele si este decorat cu ornamente neoclasiciste.
Fatadele laterale sud si nord preiau compozitia fatadei principale, fiecare este formata din cate cinci axe delimitate de pilastri simpli ale caror zona capitelara este identica cu cea a fatadei vestice, inclusiv si antablamentul neoclasicist se gaseste aici. Zona de parapet si cea deasupra golurilor formeaza cartuse, care accentueaza axele. In axa mediana pe ambele fatade intrarile laterale sunt precedate de mici porticuri cu stalpi la colturi, care sustin un timpan dreptunghiular.
Latura estica este formata din absida semicirculara putin mai ingusta decat naosul, pe care sunt definiti trei segmente egele de catre pilastrii identici cu cei descrisi anterior. Fiecare segment este penetrat de cate o fereastra identica cu cele ale fatadelor laterale ale naosului. In jurul absidei sunt amplasate pietrele funerere ale unor personalitati ale comunitatii sarbesti.
Interiorul bisericii este articulat cu stalpi adosati geminati, care sustin o bolta semicilindrica cu sectiunea in arc de maner de cos, prin intermediul arcelor dublou aferente. In axele golurilor, bolta este penetrata de frontoane triunghiulare, care marcheaza ferestrele. Capitelurile ionice poleite ale stalpilor adosati se aseamana cu cele ale fatadei principale. peretii si stalpii adosati sunt acoperiti cu marmura artificeala in nuante de gri. Tribuna vestica a bisericii este sustinuta de doua coloane si poarta un parapet arcuit cu balustrii. Spatiul bisericii este delimitat de un sir de scaune asezat la distanta de un metru spre vest de la linia intrarilor laterale. Asemenea scaune sunt dispuse perimetral langa peretii bisericii. La limita dintre naos si altar, se afla iconostasul din secolul al XIX-lea, a carui registre cu icoane incheiate semicircular, urmeaza pana in detaliu, iconostasul catedralei romane ortodoxe, ambele fiind pictate de Nikola Alexic. Elementele arhitectonice ale iconastasului se repeta si deasupra spatarelor stranelor dispuse pe latura de nord si sud. In mijlocul naosului, pe o lespede de marmura se afla inscriptia cu litere cirilice semnaland locul de veci al lui Sava Tekelija si a inaintasilor sai.
Picturile murale de pe bolti, reprezinta in parte imagini biblice si scene din istoria sarbilor. In semicupola absidei apare figura lui Moise, iar in prima travee a naosului este redat Tatal ceresc printre evanghelisti si ingeri. In partea nordica a celei de a doua travee se prezinta o scena din vechiul testament: Iacov cu ajutorul mamei sale, dabandeste prima inselaciune, binecuvantarea primului nascut de la tatal sau Isac. Pe partea sudica a boltii este redata o minune savarsita de Isus.
Pe cea de a doua travee de bolta dinspre est, sunt scene istorice, pe partea nordica Stefan Decanski (Stefan Decianski) , regele sarbilor, imparte pomana poporului, iar pe partea sudica, Sfantul Sava binecuvanteaza tineretul din jurul sau. Ultima travee de bolta reprezinta scena Nasterii, respectiv Sfantul Petru si Hristos umbland pe apa.
Cod Monument:AR-II-m-B-00562
Nr. vizualizări:13422
Data ultimei vizualizări:2024-11-09 01:07:54
Data ultimei actualizări:2016-12-09 12:51:07
Data încărcării pe sit:2006-03-17 06:27:16
Nr. Mesaje:0
Nr. Fotografii:1

Clic pe fotografii pentru a le vedea in format mărit!

Data: 2010-09-15
Contor: 383

Vedere de ansamblu
Foto: Teodor Stoica